Monday, April 11, 2011

KEJAYAAN PELAJAR 10A+

Assalamualaikum..


Mai ramai2 pakat baca ni! Saya lah pelajar yang ditemuramah ni. =P

Pendahuluan: Seorang pelajar yang mendapat keputusan SPM 10A+ dan merupakan pelajar terbaik Pahang dan top 10 Malaysia ditemuramah di sebuah sekolah berasrama penuh tentang rahsia kejayaannya.


Wartawan: Apakah faktor kejayaan adik dalam SPM?

Pelajar: Erks, Encik nak tau yang sebenar atau yang standard?

Wartawan: Kalau yang sebenar?

Pelajar: Oh, ok... Saya sangat segan bertanya dalam kelas; kalau tak faham saya tanya kawan saya je... Saya selalu tido awal, sebab penat main bola petang-petang. Masa prep malam, saya gunakan untuk berjalan-jalan di sekitar kawasan sekolah bersama rakan pengawas saya atas alasan 'meronda'.

Wartawan: Jadi, bila masa study?

Pelajar: Saya belajar dalam kelas je. Itupun kalau saya tak tertido. Tapi biasanya saya tertido jugak.

Wartawan: Ada perbincangan berkumpulan? Atau faktor lain?

Pelajar: Perbincangan secara berkumpulan biasanya berkisar tentang bola sepak tempatan dan EPL. Kalau tentang pelajaran, tak selalu sangat sebab takde masa. Hujung minggu ada kelas tambahan dengan cikgu. Petang nak main bola, malam nak siapkan homework yang kena hantar esoknye.

Wartawan: Ok. Boleh tak kita delete temubual kat atas nie?

Pelajar: Kenapa pulak?

Wartawan: Saya nak tulis yang 'tipikal' pelajar cemerlang buat.

Pelajar: Ok! Saya dah siapkan teks oleh cikgu.

Wartawan: Oh. Baca je la.

Pelajar: Saya mengamalkan study grup, dan tidak segan bertanya dalam kelas. Dan secara umumnya saya tidur pada jam 2 pagi kerana selepas prep saya ada study grup. Waktu prep petang saya luangkan bersama rakan saya untuk mengajar dan membantunya memahami sesuatu. Petang, saya turun beriadah secara ringan untuk mengelakkan kehabisan tenaga. Pada waktu prep malam, saya siapkan homework yang cikgu bagi pada hari itu supaya tiada yang tertangguh.

Wartawan: Hurmph
post signature
p/s : Renung2kan lah. ;p

No comments:

Post a Comment

jangan lupa komen~ ^^