Tuesday, March 16, 2010

SYILING DAN BATU?

BISMILAHIRRAHMANIRRAHIM~

Cerita ni saya dengar daripada seorang rakan saya. Terlalu mendalam makna yang tersirat dalam cerita ini. Saya harap rakan2 hayatilah.

Suatu hari, cuaca begitu panas. Bagai lahar yang mengalir membawa lava yang membahang. Haha, lebih2 lak. Di sebuah tapak pembangunan, seorang hamba Allah tekun membina bangunan. 


Tiba2, buruh yang berada kat atas ni haus. Dia nak minta air daripada orang kat bawah tapi keadaan terlalu bising. Lalu, dia mengambil langkah dengan membaling duit syiling ke bawah. Of course lah ada orang yang perasan duit tu. Orang itu pun ambil dan berlalu. Orang kat atas pun tensionlah. "cis, kurang asam punya budak!", ngomel dia sendirian.

Then, dia baling lagi sekeping syiling. Orang yang sama menyedari perkara tu. Dia ambil dan berlalu. Maka makin tensionlah orang kat atas, "ceh, lansung tak pandang atas", katanya.

Dia geram. Dia ambil keputusan dengan membaling batu.

Shuuuu~~


PAKKK..

Terkena topi orang kat bawah tu. Barulah dia pandang kat atas.



-THE END-

So, what is the moral of the story? 


Ok, moralnya ialah dalam hidup kita, apa2 yang baik datang dari langit kita just ambil tanpa hiraukan yang kat atas tu. Actually, Allah turunkan kepada kita nikmatNya tapi kita tak bersyukur. Then, apabila batu yang menimpa kita barulah kita nak pandang atas ibarat apabila Allah datangkan ujianNya barulah kita nak berdoa. Barulah kita terhegeh2 nak dekatkan diri dengan sang Pencipta.


FAHAM??

Inilah pengajaran yang saya belajar daripada cerita di atas. Jadi, kita perlulah sentiasa muhasabahkan diri kita.



post signature

No comments:

Post a Comment

jangan lupa komen~ ^^